
Filozofie MŠ
MŠ jako dílna lidskosti,
kde se děti učí dovednostem potřebným pro svůj další život
Analýza současného stavu
Děti přicházející do naší MŠ pocházejí nejen z českých rodin, ale i z rodin, které se asimilují do naší společnosti (děti cizinců). Složení dětí je mezinárodní a především je nutné překonávat jazykovou bariéru.Proto se naše škola stává místem, kde děti mají možnost a příležitost své „nedostatky“, v rámci možností, dohnat.Tímto se kladou na učitelky stále vyšší nároky.Více úsilí nás stojí individualizace cílů podle potřeby nejen skupiny, ale každého dítěte, aby se nabízenou činností uspokojivě rozvíjelo,odneslo si z každého dne v MŠ něco nového, podnětného, příjemného .
Nabízíme řešení, která jsou dětem blízká, přístupná,rozvíjející,zajímavá.Snahou personálu je rozvíjet osobnost dítěte po všech stránkách.Chceme,aby se děti nebály promluvit,řekly svůj názor,zvládaly své emoce- hněv,strach, smrt,radost a veselí. Snažíme se vlastním příkladem učit děti pozitivně myslet,jednat, orientovat se, pozorně vnímat,naslouchat jejich přáním,problémům.Udržujeme s nimi tělesný kontakt – pohlazení,pomazlení….Spolupráce mezi dětmi probíhá tou nejjednodušší formou- v běžném kontaktu,při hrách,stolování,pomoc slabšímu,pomalejšímu kamarádovi.
Myslíme si,že emoční inteligence je pro šťastný život důležitější než vysoké IQ.
V dětech je stále potřeba rozvíjet pocit přátelství,lásky,důvěry-vždyť nám jde o jednu společnou věc mít děti zdravé, samostatné, vyrovnané a vychované!
Vize naší mateřské školy
Naše škola se stane místem,kam bude každé dítě rádo chodit,kde získá základní znalosti,místem, kde se plně respektují individuální zvláštnosti každého dítěte a jeho právo na různost a individuální tempo. Základem je partnerský vztah mezi učitelkou a dítětem.
Cílem je vycházet z individuálních zvláštností dítěte,přihlížet jejich potřebám a rozdílným schopnostem,naučit se postojům, které spočívají v úctě ke zdraví a praktickým dovednostem chránícím zdraví.
Vytvářet pro dítě takové prostředí, které bude dítěti příjemné a stimulující,přijímat každé dítě takové jaké je,zprostředkovávat zkušenosti.
Veškeré snažení nás zaměstnanců školy je zaměřeno na to,aby dítě bylo maximálně spokojené a šťastné.
Nedílnou součástí je vytvářet na pracovišti prostředí plné pohody a vzájemné důvěry.
Jak toho dosáhneme?
- přijímáme děti do MŠ se zájmem o ně samotné
- máme věkově smíšenou třídu
- stanovíme taková pravidla uspořádání života a dne,která umožní učitelce uspokojovat individuální potřeby dětí,pružné rozhodování,vzájemnou informovanost a komunikaci s rodiči
- vytvoříme podmínky pro dostatek volného a bezpečného pohybu, který je neoddělitelný od pohody duševní a sociální
- zajistíme dětem pestrou,vyváženou a plnohodnotnou stravu,odpovídající biologickým potřebám vyvíjecího se dětského organismu
- vytvoříme v prostorách MŠ vstřícné,estetické,podnětné a hygienické prostředí
- připravíme pro děti podmínky pro plynulý přechod z MŠ do ZŠ
- budeme připravovat a oslavovat: vánoce,Mikuláše,karneval,Den matek,Den dětí, rozloučení s předškoláky
- oboustranná dohoda mezi učitelkou a rodiči při řešení problémů týkajících se dětí
- vytvoříme společně s dětmi pravidla chování
Jaké děti chceme vychovat?
- aby byly zdravé, spokojené, dychtivé všeho nového
- aby jim byla umožněna nápodoba práce dospělých